Liefde voor je nieuwe mama lijf

liefde voor je mama lijf

Yes…, nog een blog over het omarmen van je nieuwe mama lijf. Instagram staat er vol mee; accepteer je nieuwe lijf. En toch denk ik dat we dit niet vaak genoeg kunnen benadrukken, het is en blijft een dagelijkse strijd om het te accepteren. Of nog beter gezegd: om ervan te gaan houden.

Instagram staat vol met mega onrealistische mama’s die direct na een bevalling strak zijn. HOE DAN?

Instagram realisme

Hoe realistisch zijn die foto’s op Instagram? Wat doet het met je? Staar je je er blind op? Nu je zwanger bent, net bevallen bent of al wat langer bevallen bent? Bij zwanger zijn en ontzwangeren horen zwangerschapskilo’s, een postpartum lichaam en de bijbehorende kwaaltjes. Ze zijn niet altijd even fijn, dat weet ik. Maar ben lief voor jezelf. Je kindje heeft de ruimte nodig in je buik om te groeien, de voedingsstoffen om zich te ontwikkelen tot die prachtige baby. Ook als je net bevallen bent:

Je lichaam heeft 9 maanden die prachtige baby gevoed en gegroeid en als je borstvoeding geeft doet het dat nog steeds.

Doe jezelf dus een plezier en volg deze accounts niet meer. Yes, zo resoluut ben ik.

Terugblik 1 jaar postpartum

Ik durf en kan dit nu met jullie delen, omdat ik zelf in een positieve vibe zit. Als ik in de spiegel kijk, durf ik oprecht te zeggen dat ik blij ben met wat ik nu zie, maar lang is dit echt wel anders geweest…

Die eeuwige vergelijking met andere…
Waarom is het zo gemakkelijk om jezelf altijd te vergelijken met anderen? Waarom is het zo gemakkelijk om jezelf naar beneden te praten? Waarom zag ik wel de mooiheid in het lichaam van een mama vriendin en zag ik dit niet in mijzelf?

De eerste maanden na de bevalling van Lewis was ik in een mindset van 1. complete ontkenning of 2 oke het boeit me niet, ik accepteer het! Ik schreeuwde nog net niet: “OKE IK GEEF ME OVER”!

Als je net bevallen bent: weet je dat je net bevallen bent. Maar emotioneel wil je verder. Het kan allemaal niet snel genoeg gaan. Mijn advies aan een (recent) bevallen mama zou dan ook zijn: “je hebt een super prestatie neergezet, je bent bevallen van een prachtige baby. Om je weer een beetje zoals jezelf te voelen, heeft tijd nodig en ben lief en zachtaardig voor jezelf.” DUH! Maar ook ík gaf mezelf er afgelopen maanden redelijk vaak van langs.

De momenten waarop ik weer MEGA gefrustreerd voor de kast stond, omdat niks me paste of leuk stond. Als we naar een feestje moesten en ik niks had om aan te doen. Of omdat de weegschaal maar niet naar beneden ging.

Ik begreep dat het tijd was om een switch te gaan maken in mijn mind. Wat moest ik gaan doen?

  • Dagelijks positieve gedachtes over mezelf en mijn lijf hebben
  • Zorgen voor voldoende dagelijkse beweging (wandelen, yoga, lichte oefeningen thuis)
  • Zorgen voor voldoende trainingen in de week
  • Zorgen voor voeding die voedt!!!!!!
  • Zorgen voor voldoende slaap (haha dat is een giller, check hier waarom)
  • Tijd voor mezelf vrij maken, het liefst dagelijks, minimum was wekelijks

Ieder postpartum lijf is normaal en mooi

Ieder lichaam na een zwangerschap is normaal en mooi. Stop met jezelf te vergelijken. Stop met jezelf gek te maken door wat tv commercials, Instagram en andere dingen je voorhouden; hoe je postpartum lijf zou moeten zijn. Jouw postpartum lijf is normaal en mooi.

Volg:
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.