Voorbereiden op post-partum tijd

voorbereiden post partum

Hoe bereid je je voor op de komst van een kleintje? Nee, niet de bevalling. Of die eerste mooie kraamdagen. Of dat lijstje dat je nog moet afwerken om de hele baby uitzet in huis te halen. Ik heb het over een mentale voorbereiding die de grootste verandering ooit van je leven zal zijn. Er wordt een moeder geboren en je neemt afscheid van je eeuwige jeugd. Hoe kun je je hierop voorbereiden?

Vandaag stelde ik op Instagram de vraag: (hoe) heb je je voorbereid op deze tijd? Wat voor gevoel emotioneel en mentaal gezien had je in de tijd dat je zwanger was t.a.v. de periode erna?

Daarop kreeg ik de volgende antwoorden:

Alles lekker op je af laten komen en proberen je niet druk te maken. Ik heb oprecht een super bevalling gehad.

Prachtig en sterk. Ondaks de pijn Ens slechte nachtrust vond ik het de mooiste periode ooit.

Blij met eindelijk een kindje maar verdriet en alleen. En nu zwanger en weer geen genieten, maar dat mag eigenlijk niet want ik blijdathetgeluktis.

Lezen, gesprekken voeren met mama’s maar ook vertrouwen op intuïtie. Nu 34 weken zwanger en merk dat ik langzaam meer na begin te denken over de bevalling.

Ik probeer me vooral goed voor te bereiden op gebied van gemak als die kleine er dadelijk is. Dus babylijstjes afwerken noem maar op. Voorbereiden op moederschap kan ik niet want dit is de eerste dus ik go with the flow tot nu toe. Mentaal merk ik dat ik door alle hormonen best veel kanten op kan vliegen. Zwangerschapsyoga vind ik hier een super fijne tool voor 1x per week.

De grootste verandering zit in de post-partum tijd

Bij de komst van (ieder) kindje is niet alleen een zoon of dochter geboren, ook een moeder en een vader. Bij de eerste, maar ook bij een tweede, derde etc. kindje. Iedere geboorte veranderd er weer iets in het gezin, wat een aanpassing vergt.

Na mijn mening is het de meest onderschatte tijd. In het eerste jaar ben je als vrouw op zoveel fronten aan het wennen en een modus aan het zoeken.

  • Je bent herstellende van een zwangerschap;
  • Je probeert (misschien) weer op gewicht te komen;
  • Je hebt gebroken nachten;
  • Je hebt nog een periode zwangerschapsverlof en gaat misschien weer terug werken;
  • Je komt terug op je werk als (nieuwe) mama;
  • Op het werk heb je moeite om je aandacht erbij te houden (dit kan te maken hebben met hormonen, slaap tekort etc.)
  • Je hebt misschien last van stemmingsklachten/ postnatale depressie;
  • De relatie met je partner verandert;
  • Je geeft misschien borstvoeding, waardoor de voedingen meer bij jou liggen;
  • Baby’s hebben mama honger en willen soms alleen maar bij en op jou liggen;
  • De tijd die je voorheen voor jezelf had, lijkt nu te zijn opgeslokt;
  • Je weet nog niet goed wat je zelf wilt en bent enorm vatbaar voor alle meningen van anderen;
  • Je lijf is aan het ontzwangeren en je hormonen laten dit graag weten;
  • Door de komst van een kleintje, verschuift ook jouw rol in je ouderlijk gezin. Steunden je ouder(s) veel op jou? Voor mij was het niet meer reëel dat ik deze rol bleef invullen.
  • Je vraagt jezelf wel af of je het goed doet als moeder.
  • Je vraagt jezelf af of je kind het wel goed doet. Drinken ze, slapen ze genoeg?

Hoe kun je je dan voorbereiden?

Bedankt Stef voor je hele lijst, “ik ga vol goede moed die mooie tijd in.” hoor ik je denken. Zo is het absoluut niet bedoelt, ik wil juist dat je het vertrouwen hebt of krijgt in jezelf, in jouw als mama, in jullie als ouders en in jullie prachtige baby.

Een vriendin van mij ging altijd uit het van het ergste, waardoor het alleen maar kon meevallen. Vond ik best een mooie insteek.

Ik denk dat je ontzettend dicht bij jezelf moet blijven, in de zwangerschap, tijdens de bevalling en ook erna.

Weet dat OVERAL tralala is. Zelfs bij Beyoncé (juist bij Queen Bee, daar heeft ze nog flink wat centjes aan verdient; 2 albums, tig concerten verder). Bij niemand verloopt het perfect, niemand heeft de perfecte baby, de perfecte relatie en het perfecte huis. Perfectie bestaat niet.

Wijsneuzen mond houden!

Aarggghh, een persoonlijke irritatie van mij. Wijven, moeders, oma’s die hun mening geven. Just shut up! Je hebt echt van die mensen die kunnen dan dingen tussen neus en lippen zeggen waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. Je gaat er zelfs van wakker liggen. Ook het consultatiebureau of de kraamverzorgster. Jij weet wat jij wilt en hoe je het wilt. Ik heb daarom maar 1 advies voor je: blijf bij jezelf.

Hoor je ooit iemand onderstaande dingen tegen je zeggen of vragen. Geef gewoon beleefd antwoord, maar weet dat dit dus echt kolder is.

Grenzen stellen

In het eerste jaar, en zeker in die eerste weken, wilt iedereen op bezoek komen. Iedereen wilt zijn mening ventileren en zich met je bemoeien zonder dat je het door hebt. Je wordt al geleefd door je kleintje en dan ook nog eens al dat bezoek dat bij je naar binnen walst. Zoveel bezoek zie je normaal in 1 jaar niet, nu ff op 3 weken tijd je hele familie, vrienden en kennissen kring. Top dit! Zij gaan na een bezoekje weer naar huis, jij zat net ff tussen twee slaapjes in dat je een broodje voor jezelf kon eten. Een douche kon nemen of de was kon doen. Irritant dit!

Door de bezoekende partij wordt vaak niet stil gestaan bij de turbulente periode waar je nu in zit. Zij hebben dit zelf nog nooit meegemaakt of voor hun is het al heel lang geleden. En vergeet ook niet dat het voor bepaalde generaties er vroeger heel anders aan toe ging. Kraamvrouwen hadden niks te willen en er werd vroeger weinig rekening gehouden met hun wensen.

Ik heb een lijstje gemaakt met de dingen die je wel wilt horen als je net bevallen bent. Ga je binnenkort op bezoek bij een vrouw die pas bevallen is? Neem de volgende vraag in je op en help deze mama op deze manier!

(Be)moeder jezelf

Met de geboorte van een baby is ook een mama geboren. Een mama die niet alleen moet zorgen voor haar kindje, het huishouden, haar partner, haar werk, haar familie, haar vrienden. Dit klinkt misschien heel traditioneel, maar zelfs voor de feministen onder ons; het zorgen zit in ons. Het zal je verbazen waar je overal aan moet denken en hoe de rolverdeling zich automatisch meer manifesteert.

Fantastisch dat je al deze rollen en zorgen op je neemt, maar ook jij mag en moet zorg krijgen. Zonder een fijne mama, krijgt je kindje ook niet alles wat hij/zij nodig heeft. Vergeet jezelf dus niet en maak van jezelf iedere dag ook een prioriteit!

Ik wil je uitnodigen om ook voor jezelf te gaan zorgen. Niet alleen moederen over je kroost. Bemoeder ook jezelf. Hoe?

Wat kan ik nu doen om me al voor te bereiden?

De basis wordt gelegd in je zwangerschap. Ze komen steeds meer te weten over welke impact de zwangerschap op de ontwikkeling van de baby heeft. Zo kunnen ze al veel dingen zelfs herleiden naar de conceptie van jullie kleintje! Bizar! Wat kun je nu al doen?

  • Blijf bij jezelf, in je zwangerschap krijg je al te maken met die bizarre meningen van iedereen. Probeer je hierdoor niet te laten beïnvloeden. Zij zijn zij en jij bent jij.
  • Zorg voor een goede mentale en psychische gezondheid. Ik zelf had nogal een battle uit te voeren en ben pas hulp gaan zoeken toen Miles 7 maanden oud was. Ik was zo koppig als het maar zijn kon en vond dat ik het zelf wel moest uitzoeken. Deze aangeboden psychische hulp kwam als een geschenk uit de hemel. Ik kan je écht op het hart drukken, zorg voor een goede mentale gezondheid (zo ver als mogelijk).
  • Begin nu al met grenzen stellen, zo ben je straks niet op diverse fronten deze battle aan het voeren.
  • Denk na over hoe je de periode na de bevalling voor je ziet? Vergelijk jezelf niet met andere mama’s, zij maken andere keuzes. Jij bent jij en jij weet wat jij voor jullie fijn vindt.
  • Hoe wil je omgaan met bezoek? Hoe wil je omgaan met je werk? Hoe wil je omgaan met moeilijke familieleden of vrienden?
  • Wil je je baas echt over de vloer hebben als je net bevallen bent en met twee lekkende borsten zit?
  • Probeer dagelijks te bewegen en licht tot matig intensieve oefeningen te doen. Zo blijf je je tot het einde van je zwangerschap fit voelen en energiek. Bewegen verlaagd je stresshormoon cortisol en zorgt ervoor dat je je gedachtes kunt leegmaken. Daarbij is je drempel om straks na je bevalling weer te beginnen een stukje lager.

Wat leuk dat je tot het einde van dit hele verhaal bent gekomen. Ik hoop dat het jou gaat helpen om met vertrouwen vooruit te kijken naar de komst van jullie prachtige zoon/dochter. Ik zou super graag willen weten hoe jij je voorbereid op de komst van jullie kleintje. Laat het me hier beneden weten.

Volg:
Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.